söndag 6 november 2011

Sagor.

Hej igen!
Vet ni att man inte bara kan ha Trullirutt som en mysig och rolig kompis när det är dags för sagomysstund. Han går faktiskt att använda när det är lite jobbigt. Så här kommer sagan om när "Kalle Karlsson träffar Trullirutt!"

Trullirutt möter Kalle!

En dag var Trullirutt, det där trollet med stor nyfikenhet, ute och lekte i skogen precis som vanligt. Han skuttade omkring lite, försökte springa ifrån en hare men det gick inget bra för haren var jätte snabb. Han klättrade och hoppade och såg att han började närma sig stenbäckestugorna. Han bestämde sig för att vända så ingen människa fick syn på honom. Precis när han skulle göra det fick han syn på en liten pojke som satt på marken bakom en av stugorna, då blev
Trullirutt nyfiken! Han tänkte bara titta lite, lite, lite hur en människopojke såg ut och se lite vad han lekte med. Han undrade om han skulle se så farlig ut som han trodde? Det gjorde inte den lille pojken han såg bara snäll ut och ledsen. Undrar varför han ser så ledsen ut tänkte Trullirutt. Han såg att pojken hade en brun kanin och att han lekte med några pinnar och tillslut kunde han inte vara tyst längre!
Hej- sa han.
Den lille pojken hoppade upp och blev jätterädd! Du behöver inte vara rädd sa Trullirutt jag är ju bara en liten snäll trollpojke. Det är ju jag som ska vara rädd för dig, men du ser inte så farlig ut du heller.
Nä sa den lille pojken jag är inte farlig. Vad heter du förresten?
Jag heter Trullirutt sa Trullirutt och jag bor en bit bort här, men vad heter du och vad heter din kanin? Varför är du ledsen?
Jag heter Kalle sa pojken och min kanin heter klumpen. Jag och mamma är och hälsar på mormor och morfar här på Stenbäcken. Jag är ledsen för att jag har ont i magen.
Ont i magen får jag bara när jag har ätit för mycket mat tänkte Trullirutt. Har du ätit för mycket? frågade han.
Nej svarade Kalle. Jag får ont i magen när min mamma och pappa bråkar så mycket.
Bråkar dom så du får ont i magen? Undrade Trullirutt. Det var inte snällt av dom!
Kalle berättade då att hans mamma och pappa inte bor i samma hus längre
och att han ibland bor hos mamma och ibland hos pappa och när han är själv med pappa så har han inte jätte ont i magen bara ibland och när han är hos mamma så har han också bara ont ibland. Trullirutt och Kalle pratade länge om att mammor och pappor inte ska bråka så små barn får ont i magen. Men sa Trullirutt din mamma och din pappa älskar dig mest i hela världen ändå även om dom inte bor ihop. Ja, sa Kalle jag älskar dom också mest i hela världen. Men frågade Trullirutt finns det något som tar bort det onda? Ja, sa Kalle, KRAMAR! Sen bestämde Trullirutt och Kalle att Kalle alltid skulle säga till mamma eller pappa om han fick ont i magen så kunde dom kramas tills det onda gick bort.

Nu håller jag på med sagan om Kalle, mormor och småfolket.
Ha det gott!

Inga kommentarer: